تاریخچه برند الزویر
تاریخچه و معرفی کامل انتشارات الزویر
یکی از بزرگترین ناشران علمی در دنیا به شمار میرود که استانداردهای بالایی را در چاپ و انتشار کتابها و سایر
تولیدات علمی عرضه کرده است.
زیرمجموعه های این شرکت از جمله ساینس دایرکت و اسکوپوس در حال حاضر به میلیونها پژوهشگر از سراسر جهان خدمات ارائه میدهند.
در این مطلب تاریخچه کامل انتشارات الزویر را برای شما آماده کرده ایم.
سال ۱۵۸۰ تا اواخر قرن نوزدهم: شکل گیری اولیه و گسترش انتشارات الزویر
بنای اولیه انتشارات الزویر در سال ۱۵۸۰ نهاده شد. در این سال فردی به نام لوئیس الزویر یک چاپخانه کوچک را در شهر لایدن هلند
تاسیس کرد و نام خانوادگی خود را بر آن نهاد. هدف اولیه لوئیس الزویر این بود که بتواند در زمینه چاپ کتابهای علمی فعالیت کند.
در سالهای بعد چاپ کتابهای دانشمندان بزرگی مانند گالیله و دکارت توسط انتشارات الزویر باعث شهرت بیسابقه این ناشر شد.
در سال ۱۸۸۰ الزویر به شکل امروزی و در قالب یک انتشارات در شهر روتردام هلند متولد شد و کمی بعد مقر آن به شهر آمستردام منتقل شد. همچنین در این زمان لوگوی اصلی الزویر با شعار “تنها نه” یا Non Solus طراحی شد. این لوگو پیرمردی را در زیر یک درخت نارون که شاخههای تاک دور آن پیچیدهاند نشان میدهد و شعار “تنها نه” نیز در کنار این لوگو دیده میشود. در تاریخچه انتشارات الزویر آمده است که این لوگو نشانگر رابطه ناشر و محقق است. درست همانند درخت نارون (ناشر) که یک حمایت مستحکم ایجاد می کند تا تاک (محقق) میوه تولید کند.
قرن بیستم: مراحل تبدیل به یک ناشر بین المللی
در اواخر قرن نوزده و اوایل قرن بیستم انتشارات الزویر به سرعت رشد کرد و توانست آثار علمی بزرگی را به چاپ برساند. با توجه به پیش بینیها مبنی بر اینکه در نهایت زبان انگلیسی به زبان غالب علمی در دنیا تبدیل خواهد شد، انتشارات الزویر در دهه ۱۹۴۰ دفاتر خود را در لندن و نیویورک تاسیس کرد.
سال ۱۹۴۷ را باید یکی از سالهای مهم در تاریخ انتشارات الزویر دانست. در این سال این انتشارات پس از چند قرن فعالیت در حوزه چاپ کتاب، وارد دنیای مجلات علمی شد و اولین مجله خود با نام Biochimica et Biophysica Acta را منتشر کرد. اگرچه الزویر در این سالها به دلیل کیفیت بالای تولیدات خود دارای اعتبار بالایی بود، اما هنوز توان رقابت با ناشران بزرگ بینالمللی به خصوص ناشران آمریکایی را نداشت. به همین دلیل انتشارات الزویر برای بیش از دو دهه به سرمایه گذاری در حوزه مجلات علمی پرداخت تا در نهایت به سودآوری رسید.
در سال ۱۹۵۲ سهام شرکت الزویر در بورس هلند عرضه شد و تا اوایل سال ۱۹۶۰ این انتشارات توانست در دنیا به یک برند شناخته شده در زمینه تولیدات علمی تبدیل شود. همچنین استفاده از تکنولوژی کامپیوتری برای ذخیر کردن دیتابیسهای مربوط به مجلات علمی، برای اولین بار توسط انتشارات الزویر در سال ۱۹۷۱ انجام شد.
در سال ۱۹۹۱ شرکت الزویر با همکاری شش دانشگاه آمریکایی، انتشار محتوای علمی شامل مقالات و کتابها را در اینترنت آغاز کرد که همین کار زمینههای شکلگیری وبسایت ساینس دایرکت ScienceDirect در سال ۱۹۹۷ را فراهم کرد. ساینس دایرکت اولین دیتابیس و مخزن برای دریافت کتابها و مقالات علمی در فضای وب بود و به سرعت بین دانشمندان و جامعه علمی محبوب شد.
ساینس دایرکت در حال حاضر امکان دسترسی به مقالات بیش از ۳۷۰۰ مجله علمی و ۳۷ هزار عنوان کتاب را در اختیار پژوهشگران قرار داده است و سالانه در حدود نیم میلیون مقاله و فصل کتاب جدید به این تعداد اضافه میشود. همچنین امکان دریافت رایگان متن کامل حدود ۲۵۰ هزار مقاله که در مجلات اوپن اکسس چاپ شدهاند از طریق ساینس دایرکت وجود دارد.
همچنین در سال ۱۹۹۳ شرکت الزویر و شرکت رید اینترنشنال Reed International با یکدیگر ادغام شدند و شرکت رید الزویر تاسیس شد که این شرکت هم اکنون در لیست فایننشیال تایمز جهانی که شامل ۵۰۰ شرکت برتر دنیا است قرار دارد. قابل ذکر است که نام این شرکت در سال ۲۰۱۵ به ریلکس گروپ RELX Group تغییر داده شد.
قرن بیستم و یکم: تاسیس اسکوپوس و استفاده از تکنولوژیها جدید
یکی از اقدامات دیگر انتشارات الزویر برای سیطره بر حوزه تولید و انتشار محتوای علمی، تاسیس اسکوپوس Scopus در سال ۲۰۰۴ بود. اسکوپوس به عنوان رقیبی برای موسسه اطلاعات علمی یا ISI تاسیس شد و بیش از ۲۱ موسسه علمی در جهان برای تاسیس آن با اسکوپوس همکاری داشتند. اسکوپوس به دلیل داشتن ابزارهای بسیار برای ارزیابی سطح مقالات، مجلات، نویسندگان، دانشگاهها، کشورها و ارائه شاخصهای علم سنجی متنوع و به روز توانسته است به مرجعی مهم تبدیل شود.
پایگاه اسکوپوس در سال ۲۰۱۸ بیش از ۲۳ هزار مجله از بیش از ۵ هزار ناشر بینالمللی را تحت پوشش خود دارد. عمدهترین خدمات اسکوپوس دسترسی به چکیده مقالات چاپ شده در مجلات مربوطه و انتشار گزارش استنادی هر مجله است. در مجموع امکان دسترسی به بیش از ۵ میلیون صفحه کنفرانس و ۵۰ میلیون رکورد علمی در پایگاه اسکوپوس فراهم است.
در سال ۲۰۱۳ عضو جدیدی با نام مندلی Mendeley به خانواده انتشارات الزویر پیوست. مندلی یک شرکت دانش بینان در لندن بود که به محققان اجازه مدیریت و به اشتراک گذاری یافتههای خود و همچنین دسترسی به اطلاعات علمی جدید را میداد. در واقع مندلی را باید نخستین شبکه اجتماعی علمی در جهان دانست.
وضعیت کنونی انتشارات الزویر
در حال حاضر انتشارات الزویر تحت نام ریلکس گروپ RELX Group فعالیت میکند. این شرکت بیش از ۳۱ هزار کارمند در ۴۰ کشور دنیا دارد. درآمد ریلکس گروپ در سال ۲۰۱۷ بیش از ۷٫۳۶ میلیارد پوند بود که ۱٫۹۱ میلیارد پوند آن سود عملیاتی این شرکت را تشکیل میداد. انتشارات الزویر سالانه بیش از ۴۳۰ هزار مقاله علمی را در بیش از ۲۵۰۰ مجله چاپ میکند. علاوه براین بیش از ۱۳ میلیون سند علمی و ۳۰ هزار کتاب الکترونیکی توسط الزویر قابل دسترسی است و محصولات این شرکت در هر سال بیش از ۹۰۰ میلیون بار دانلود میشوند.
از آمارهای جالب توجه مربوط به انتشارات الزویر الزویر این است که در سال ۲۰۰۰ دو سوم از درآمد این شرکت از محصولات پرینت شده و کاغذی و یک سوم مربوط به محصولات دیجیتال بود درحالی که میزان درآمد از محصولات پرینت و چاپ شده در سال ۲۰۱۷ تنها به ۱۱ درصد رسیده است. این آمار نشان دهنده گسترش اقتصاد دیجیتال در حوزه علم و توجه ویژه الزویر به این حوزه است.
یکی از دلایل رشد چشمگیر انتشارات الزویر الزویر در مقایسه با سایر انتشارات رقیب، تمرکز زیاد بر روی فناوریهای نوین و کاربرد آنها در حوزه نشر بوده است. این شرکت خود را به عنوان یک شرکت فناوری محور معرفی میکند و به سرعت خود را با پیشرفتهای جدید انطباق میدهد. استفاده از کامپیوتر برای ذخیره مقالات برای اولین بار و تاسیس اولین سایت انتشار مقالات و کتابها یعنی ساینس دایرکت نشان دهنده حجم سرمایهگذاری این شرکت در فناوریهای جدید است.
الزویر هم اکنون خدمات مختلفی را در قالب زیرمجموعههای خود از جمله Scopus, ScienceDirect, Mendeley, Evolve, Knovel, Reaxys و ClinicalKey به دانشمندان و پژوهشگران سراسر دنیا ارائه میدهد.