شایسته گزینی در مدیران فروش شرکت بهپخش
طراحی الگوی شایسته گزینی و توسعه شایستگیهای مدیران فروش در صنعت پخش
عسگری (۱۳۹۸) در پژوهش خود تحت عنوان “طراحی الگوی شایسته گزینی و توسعه شایستگیهای مدیران فروش در صنعت پخش”، به شناسایی شایستگیهای کلیدی مدیران فروش و ارایه الگویی در این زمینه پرداخت. این پژوهش از نگاه هدف کاربردی است و با روش آمیخته متوالی (کیفی کمی) انجام شده است. ارایه الگو به صورت کیفی و با روش تحلیل تم انجام شده است. منابع اطلاعاتی بخش کیفی پژوهش را الگوهای موجود شایستگی مدیران تشکیل میدهند که تا رسیدن به اشباع نظری به گردآوری دادهها از آنها پرداخته شده است.
جامعه آماری بخش کمی پژوهش، مدیران فروش شرکت بهپخش به تعداد ۱۰۷ نفر بودند که ۹۲ نفر آنها به صورت تصادفی برای نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادههای کمی نیز پرسشنامهای محقق ساخته بوده است. تحلیل این دادهها نیز به روش تحلیل عاملی تأییدی بوده که در نرم افزارهای لیزرل انجام شده است.
الگوی ارایه شده به صورت کیفی شامل شش مقوله اصلی است: ۱) شایستگیهای فردی، ۲) شایستگیهای ارتباطی-اجتماعی، ۳) شایستگیهای رهبری-مدیریتی، ۴) شایستگیهای شناختی-بینشی، ۵) شایستگیهای دانشی و ۶) شایستگیهای هوشمندی.
آزمون کمی الگو نیز توان تبیین گری مناسب شایستگیهای شناسایی شده برای مقولات و مقولات برای سازه اصلی شایستگی مدیران فروش را تأیید کرده است. برای ایفای مؤثر نقش کلیدی مدیران فروش در صنعت پخش، نیاز است طرحهای گزینش و توسعه شایستگیهای آنها بر اساس الگویی متناسب با الزامات الگوهای نوین فروش انجام شود. الگوی ارایه شده در این پژوهش میتواند به عنوان مبنایی در این زمینه استفاده شود.
استناد:
عسگری، ناصر. (۱۳۹۸). طراحی الگوی شایسته گزینی و توسعه شایستگی های مدیران فروش در صنعت پخش. مدیریت بازرگانی، ۱۱ (۳). ۵۰۴-۴۸۵.
دانلود نسخه pdf کامل مقاله، از سایت دکتر پاپک: