پیوند ویژگیهای نوآوری، نفوذ اجتماعی، و نگرشهای پایداری زیست محیطی
چارلی چن1، راسل هاینز2* و کریتیپات پیچایادجانات3 در سال 2024 مطالعهای جهت بررسی برخی عوامل موثر بر نگرش مصرف کنندگان تایلندی در حوزه مد و پوشاک، در انتخاب لباس تولید شده با پرینتر سه بعدی و پذیرش مد لباس 3 بعدی، انجام دادند. این مقاله از 24 نوامبر 2024 در ژورنال تاماسات ریویوو4 منتشر شده و در دسترس میباشد.
این مطالعه از تئوری عمل منطقی و انتشار نظریه نوآوری برای بررسی عوامل مؤثر بر نگرش مصرفکنندگان تایلندی نسبت به پایداری زیست محیطی اقتباس شده است:
تأثیر اجتماعی، تقلید از دیگران، نگرش باز و نوآوری حوزه فناوری اطلاعات، و چگونه نگرش به پایداری زیست محیطی5 (ATES)، به نوبه خود، بر پذیرش لباس های سه بعدی تأثیر میگذارد.
یک نظرسنجی میدانی از دانشجویان، اساتید و کارکنان یک دانشگاه تایلند انجام شد. نتایج نشان میدهد که نفوذ اجتماعی و ذهن باز تأثیرات قابلتوجهی بر ATES دارد و ATES تأثیر قابلتوجهی بر قصد استفاده از لباسهای چاپ سه بعدی دارد.
نتایج این پژوهش، همچنین بر نیاز به آموزش موثر و برنامههای آگاهی دهنده، به عنوان یک بازیگر مهم در صنعت پوشاک جهانی، به منظور ترویج ATES و پذیرش مد لباس سهبعدی و تسریع درک رفتار مصرفکننده در تایلند، تاکید میکند.
نتیجههای این تحقیق، به محققان، سیاست گذاران، بازاریابان و متخصصان مد بینش و دیدگاههایی ارائه می دهد.
مدل مفهومی پژوهش به صورت زیر میباشد:
نمونه لباس تولید شده با پرینتر 3 بعدی:
استناد مقاله:
Chen , C. ., Haines, R., & Pitchayadejanant , K. . (2024). Examining the Nexus of Innovation Traits, Social Influence, and Environmental Sustainability Attitudes of Consumers in Thailand: A Study of 3D-Printed Clothing Adoption Intentions. Thammasat Review, 27(2), 117–136. Retrieved from https://sc01.tci-thaijo.org/index.php/tureview/article/view/240907
دانلود نسخه pdf کامل مقاله:
پانوشت:
- Charlie Chen، عضو دپارتمان سیستمهای اطلاعات کامپیوتری دانشگاه ایالتی آپالاچیان، ایالات متحده ↩︎
- Russel Haines، عضو دپارتمان سیستمهای اطلاعات کامپیوتری دانشگاه ایالتی آپالاچیان، ایالات متحده ↩︎
- Krittipat Pitchayadejanant، کالج بین المللی دانشگاه بورافا، تایلند ↩︎
- Thammasat Review ↩︎
- Attitudes Toward Environmental Sustainability (ATES) ↩︎